mandag 1. mars 2010

Bacheloroppgave

Jeg går 3 året på førskolelærer og da hører det med å skrive en bacheloroppgave. Temaet som jeg har valgt å skrive om, går under tilpasset opplæring.

Problemstillingen jeg har valgt er: Hvordan kan pedagogisk leder inkludere barn med spesielle behov i barnehagen?

Før i tiden var det å ha et barn med spesielle behov noe man ikke pratet om, men det har blitt bedre enn det var før. Men det kan absolutt bli bedre og bli satt mere i fokus. Barn med spesielle behov har like rett på å bli tatt på alvor og få tilpasset opplæring, som normalt fungerende barn.

Det har kommet et eget temahefte om barn med nedsatt funksjonevne, og er laget av Kunnskapsdepartementet. Baktanken med dette temaheftet er å legge tilrette for arbeidet med barn som trenger tilpasset opplæring.

Jeg er personlig engasjert i dette temaet. Nettopp fordi min datter Mina, går inn under barn med spesielle behov. Hun er forsinket i utviklingen, både motorisk og språkelig. Jeg har hele tiden vært åpen om hennes utfordringer i forhold til det motoriske og det språkelige.

I oppgaven min skal jeg intervjue flere av personale i barnehagen til Mina, siden de har lang erfaring med å tilrette legge for barn med spesielle behov. Og jeg må få legge til at de er veldig dyktige på dette og det vil jeg få frem i oppgaven min. Jeg er fortsatt i startprosessen med oppgaven og har vært på biblioteket og lånt endel bøker, som jeg tenker å bruke til oppgaven min.

1 kommentar:

  1. Velkommen til Blogglandia Hilde!!! Gleder meg til å følge med :) Tror dette blir en kjempegivende og herlig blogg å lese!! Så glad du har opprettet blogg du også!

    Klem Tone

    SvarSlett